Wat bieden wij

Rennen en Coursing

Onze vereniging bied zowel rentrainingen als coursingtrainingen. Ook organiseren wij 2 renwedstrijden en 2 coursingwedstrijden per jaar.

Wat is het verschil tussen de rensport en coursing?

Windhonden jagen door wild met hun ogen op te sporen, het met hoge snelheid te achtervolgen en het te vangen en te doden. Deze manier van jagen is in Nederland verboden. Via de windhondenrensport kunnen de windhonden nog wel de mogelijkheid geboden worden om hun aangeboren werkcapaciteit ten toon te spreiden.
Baanrennen en coursing bootsen de jacht na door de honden een mechanisch voortgetrokken (kunst) dierenvel voor te houden.
Bij het baanrennen lopen de honden over gras of zand op een renbaan die doorgaans de vorm heeft van een atlethiekbaan.
Coursen vind plaats in het open veld, waarbij het vel een paar hoeken maakt en het geheel wat natuurgetrouwer de jacht op een hakenslaande haas nabootst.

(Bron: windhonden.net)

Baanrennen

Het baanrennen kent 3 afstanden. De kortste afstand is 280 meter. Daarna een afstand van 350 meter en de langste afstand is de 475 meter. De twee eerste afstanden worden vooral gelopen door de Whippet en het Italiaans windhondje. Op de lange baan, 475 meter, lopen hoofdzakelijk de Greyhound, de Afghaan, de Galgo en de Saluki.

De honden lopen in een koers gescheiden naar ras en geslacht.
Een koers is opgebouwd uit een aantal series. In één serie lopen maximaal zes honden. De twee honden van elke serie die het eerst de eindstreep halen, kwalificeren zich voor de halve finale. De andere honden krijgen een herkansing. De winnaars in de halve finale gaan vervolgens door naar de finale, zodat uiteindelijk de snelste hond wint.
De honden die de finale halen moeten per dag drie, maximaal vier keer opdraven. Het wedstrijdregelemant voorziet in rusttijden en een dierenarts ziet toe op de conditie.

Maar voordat een hond aan koersen mag deelnemen, moet hij of zij in het bezit zijn van een rencertificaat. De hond moet toestemming krijgen van de Commissie voor de Windhonden- rensport. Bekeken wordt of de hond zuiver loopt en 'haasvast' is. Dat betekent dat de hond zodra het starthok opengaat niet verdwaasd om zich heen gaat kijken, maar zo snel mogelijk de nephaas volgt.

Coursing

Bij coursing kun je zien hoe honden, per paar, een achtervolging inzetten. Vroeger werden hier levende hazen voor gebruikt, op het Europese continent is coursing achter levend wild bij wet verboden, vandaar dat er naar een alternatief is gezocht en gevonden. Met behulp van klossen wordt een zigzag parcours uitgezet en met een elektromotor wordt de sleephaas vanaf de start naar het eind van het parcours getrokken.

De grootste moeilijkheid bij de lure-coursing (zo heet een coursing met sleephaas) is uiteraard dat de prooi bepaalt in welke richting de achtervolging gaat. Op een groot terrein wordt een zigzag traject uitgezet d.m.v. klossen. Daarnaast kunnen ook hindernissen deel uit maken van het parcours. Het mooie van coursing is dat elke course weer anders is en een appèl gedaan wordt op de oorspronkelijke eigenschappen van de windhond. De hond moet intelligent zijn, wendbaar, kracht en snelheid hebben, uithoudingsvermogen bezitten en goed gebouwd zijn.Tijdens een lure-coursing worden de honden beoordeeld op de manier waarop ze aan het coursen zijn. Vanaf de startplaats wordt de kunsthaas het terrein opgetrokken. De prooi krijgt een ruime voorsprong. Dan worden de 2 honden gestart. Het eerste gedeelte van de coursing zal dus in een rechte lijn verlopen. Na zo'n 70 tot 100 meter staat de eerste klos.Vervolgens komen er zigzag gedeelten en aan het eind weer wat langere gedeelten. Tot slot stopt de prooi en kunnen de honden een "kill" maken.

Maar voordat een hond aan coursing mag deelnemen, moet hij of zij in het bezit zijn van een coursinglicentie. De hond moet toestemming krijgen van de Commissie voor de Windhonden- rensport. Bekeken wordt of de hond zuiver loopt en 'haasvast' is.

Bij baanrennen en coursing lopen de honden met dekken (soort jasjes) met verschillende  kleurenDeze kleuren zijn bedoeld voor de jury om de honden goed van elkaar te onderscheiden, verder rennen/coursen de honden met een muilkorf. De muilkorven beschermen de honden tegen onderlinge agressie, wat overigens nauwelijks voorkomt.

Voor alle statuten en regelementen van het baanrennen en coursing; zie: www.cvw.nu

(Bron: whippets.nl)

Rhedense windhonden Ren & Coursing vereniging

Biljoen 14